Wednesday, April 30, 2008

Kerja Sambilan Di Rumah Sambil Tengok Email

Assalamualaikum..salam sejahtera semua.!!!

Terima kasih byk2 kerana meluangkan masa membaca email ini. BUAT DUIT DENGAN HANYA BACA EMAIL DAN KLIK BANNER!!! TAK PERCAYA ??? Ini percuma tapi kena rajin la klik iklan. Nak duit Rajin2 lah sikit klik iklannya. Ini percuma tak payahbayar....1 sen pun. Firstly, saya nak kenalkan korang ngan satu website yang membolehkan korang sumer dapat extra money.. x kire la korang student ker, dah keja ker @ mganggur...sume bleh dpt. BARU SIGN UP je dah
dapat BONUS USD800.. ni dlm nilai USDollar, kalau dlm Ringgit M'sia dah RM2000 lebih..cube la korg bygkan sdiri...byk giler!
(Tak perlu keluar MODAL 1 sen pun, TAKKAN RUGI, SIGN UP FREE, dapat BONUS $800 lagi direct ke account lepassign up)Korang sumer hanya perlu SIGN UP!!
Kitorg buat ni pon smbil2 je....nak cr duit lebih2sket dan surf punyer surf jumpe la website ni Lps sign up, kitorg try2 la tgk account tu..punyela tkejut beruk..dlm smggu je dlm account kitorg tetibe dah adeUSD$1000 iaitu RM4000.. Korang ikut steps yg kitorg dah translatekan dlm bhs mlayu bg menyenangkan korg. sbb bhs diorg guna tu bebelit sket..pdahal steps die mudah je. okeh! X nakbuang mase lg.. tgk dulu steps die k..

CARA-CARA NAK DAFTAR?.Steps dia mudah jer...

1. Korg klik dekat link ni atau banner kat bawah ni

http://numenmail.com/

2. Klik kat 'Sign Up.' (Sebelah kiri website tu).

3. Taip alamat email korg. Nnt diorg akan send kt email korang utk sahkan.

4. Tutup (Close) laman tu.

5. Pastu..pergi tgk kat email korang. akan ade pkataan ni. ' numenmail.com . sign up URL'. then, 'Click'.

6. Kat ctu ade 2 link. korg klik je kat link yg
pertama tu.

7. Lepas tu, akan keluar laman . numenmail.com yang mula2 korang taip alamat email korang tu.

8. Klik dkt 'Sign Up'.

9. Isi borang dia bagi..jangan padam nama upline anda di bahagian Referrer

10. Sampai dkt cara nak bayar..korg pilih je melalui 'Check'.

11. Lepas isi..klik kat 'Sign Up'.

12. Masukkan Username ngan Password yg korang tulis dlm borang td.

13. Kat ctu korg akan nmpk account korang dlm tu ade $800...haaa, betulkan kitorg ckp td?

14. Then, klik dkt 'paid2click' .

15. Kat ctu akan ade 7 banner. Stiap 1 banner korg klik, account korg akan btambah $10.00 @ RM40.00...utk klik banner ke 2 tggu smpai dia abis surf (lbhkurang dlm 30 saat.

16. Klik smpai abis.

17. Klik kat 'Earnings stats'?

18. Tengoklah berape korang dpt dgn hanya klik kat banner. SENANG KAN ??!!

19. Utk tambah duit korg dlm account tu..korang just invite mmber dgn 1st step korg msk td? just tulis dia nyer email.

20. Setiap hari pastikan korang klik dan baca iklan yg dia hantar ke email korang atau pun buka terus akaun korang yg dah berdaftar dgn numenmail.com dan utk buka akaun, klik kat "member sign in" dan masukkan username dan password korang sebelum ni.Kemudian klik kat "Your Inbox" dan klik setiap iklan yg tersenarai kat situ. Setiap satu iklan/email tu mengambil masa kira-kira200 saat atau lbh kurang 3-4 minit. Lps tu baru close dan buka iklan yg lain. Setiap iklan/email tu bernilai US$200 Dollar atau lbh kurang RM700.00 duit Malaysia ..tak nak ker???...

21. Utk tahu jumlah duit korang yg terkumpul, klik kat "Earning Stats".

HARUS DIINGAT!!!!

Jgn risau, duit yang korang dapat ni HALAL?.ni atas usaha korang nak dpt duit tu, korang tlg PROMOTE WEBSITE DAN SPONSOR2 numenmail.com , so numenmail.com
bg la KOMISEN kat korang. Same je kalau korang jual barang dr umah ke umah, cm jurujual..tlg kempen barang? kalau dapat ramai pelanggan, syarikat akan byr lebih komisenkan?? ..same je kan ?ni zaman ape?? korg sggup ke menjaja dr umah ke umah????skrg zaman ni e-Bussiness ler? x yah penat2 dok jln sane sini..tebalkan muka promote brg kat org. Kalau org nak beli.. oklakan , bebaloi ngan penat?klau org x nak beli?? cmner? ..x ke membazir air liur jer. Kat sini
JUST SURF WEBSITE diorang,..kire TLG PROMOTE brg2 diorang la. Dan korang dpt komisen? cmtula al-kisahnyer? faham btol2 yer. numenmail.com . AKAN BYR KORG.

Setelah jumlah duit yg terkumpul sampai had payout 8888, Kite akan dapat bayaran melalui CHECK @ dlm bahasa melayu nyer CEK. Sb kitorg tau msti korg akan alami prob x tau nak pilih cara pembyrnkan.. .korg just klik kat 'CHECK' je
mase kat sign up dan pastikan alamat korg tu btol sb cek tu akan smpai kat DPN PINTU UMAH KORANG.

Apa tunggu lagi klik ler link kat bawah ni..
http://numenmail.com/

Thank You.

Sunday, April 27, 2008

Krisis Makanan Sedunia Semakin Cemas

[SN169] Dalam dua tiga bulan yang lepas, masalah krisis makanan global telah semakin mendapat perhatian para pemerhati ekonomi dunia. Antara perkara yang menjadi perhatian adalah peningkatan harga makanan di pasaran global yang telahpun memberi kesan langsung terhadap harga pasaran bahan makanan tempatan serta masalah kebuluran yang telahpun mula muncul di beberapa wilayah berasingan di dunia. Di Mahalla El-Kobra, Mesir, ribuan rakyat yang marah dengan kenaikan harga barang, tetapi tiada kenaikan gaji, telah membakar bangunan kerajaan, mencuri di kedai-kedai dan melontar batu ke arah polis di bandar industri tersebut baru-baru ini. Penunjuk perasaan menyerbu majlis perbandaran, memecahkan tingkap dan melarikan komputer serta dokumen lain. Sekurang-kurangnya dua buah sekolah dibakar dan beberapa buah bank dirosakkan. Hampir 100 orang ditahan di seluruh Mesir ketika ribuan penduduk tidak pergi bekerja atau ke sekolah kerana membantah kenaikan harga makanan dan keadaan kerja yang semakin teruk [BH 07/04/08]. Beberapa hari sebelum itu, akhbar melaporkan bahawa para petani di Argentina melancarkan mogok yang telah masuk hari ke-21 dan mengadakan lebih 300 sekatan jalan di seluruh negara kerana membantah dekri Presiden pada 11 Mac lalu yang menaikkan cukai eksport kacang soya sehingga 45 peratus dan mengenakan duti baru ke atas eksport lain. Akhbar melaporkan bahawa ia adalah krisis makanan terburuk negara itu di mana Presiden Cristina Fernandez sendiri menyamakannya dengan protes tiga minggu pada 1976 sehingga mencetuskan kekacauan dan rampasan kuasa tentera [BH 03/04/07].

Sementara itu, di Filipina, kerajaan telah mengumumkan bahawa pemilik gudang dan peniaga yang didapati menyorokkan beras di Filipina akan didakwa atas tuduhan melakukan “sabotaj ekonomi” yang boleh membawa hukuman penjara seumur hidup. Setiausaha Kehakiman, Raul Gonzalez berkata, ejen-ejen kerajaan dengan bantuan polis sudah mula melancarkan serbuan terhadap peniaga beras haram di bandar Cebu, tengah negara ini [UM 04/04/08]. Di Thailand pula, walaupun ia merupakan antara negara pengeksport beras utama dunia, krisis kekurangan beras telah dilaporkan berlaku di penjara negara Gajah Putih itu. Harga beras yang semakin mahal dibimbangi boleh mencetuskan rusuhan di penjara berikutan kontraktor yang dilantik pihak berkuasa untuk membekalkan makanan kepada penghuni pusat tahanan dipercayai mengalami kerugian, kata ketua Jabatan Penjara, Wanchai Rujanawong. Akhbar The Bangkok Post melaporkan, pihak berkuasa penjara bimbang sekiranya pembekal menghentikan penghantaran beras ia boleh menyebabkan masalah kekurangan makanan di penjara yang seterusnya akan mencetuskan rusuhan di kalangan banduan [BH 06/04/08]. Terbaru, PBB memberi amaran peningkatan harga makanan yang berterusan boleh mencetuskan kekacauan dan ketidakstabilan politik di seluruh dunia. Amaran PBB itu dinyatakan oleh John Holmes, Timbalan Setiausaha Penyelaras Hal Ehwal Kemanusiaan dan Bencana PBB di sidang bantuan kemanusiaan di Dubai. Harga purata makanan meningkat sehingga 40 peratus sejak pertengahan 2007, katanya. “Harga makanan dunia meningkat dengan ketara. Kesan krisis makanan ke atas keselamatan juga tidak boleh dipandang ringan kerana rusuhan sudah meletus di beberapa negara”, tegasnya lagi [BH 09/04/08].

Sekilas Fakta

Makanan adalah salah satu keperluan asas manusia di samping tempat tinggal dan pakaian. Oleh yang demikian, isu krisis makanan bukanlah satu isu remeh yang boleh dibiarkan begitu sahaja. Apa yang membimbangkan, krisis makanan yang menimpa dunia sekarang ini melibatkan bekalan makanan ruji seperti beras, gandum, bijirin dan jagung yang menjadi keperluan asas setiap individu di atas dunia ini. Sekiranya tahun lepas, rakyat Malaysia menjadi kecoh apabila bekalan gula dan minyak masak berkurangan di pasaran, bayangkanlah bagaimana keadaannya kelak sekiranya anda dapati tiada lagi beras dan tepung di rak-rak kedai runcit dan juga pasar raya. Walaupun setakat ini Malaysia masih belum terkesan dengan fenomena ini, namun berdasarkan trend ekonomi dunia, hal ini langsung tidak mustahil melanda negara.

Masalah kekurangan makanan, yang pada mulanya bersifat setempat dan hanya sinonim dengan negara-negara dunia ketiga, kini menjadi semakin kronik apabila harga pasaran bekalan makanan di peringkat dunia juga turut meningkat dan mula memberi ancaman kesan yang lebih global termasuklah kepada negara-negara maju. Menurut statistik Bank Dunia, harga pasaran makanan global secara purata telah meningkat sebanyak 75% sejak tahun 2000 manakala kadar simpanan bijirin dunia kini adalah pada tahap terendah sejak 30 tahun. Harga gandum di pasaran dunia sahaja telah mencatatkan kenaikan sebanyak 200% manakala harga makanan ruji yang lain seperti beras dan kacang soya telah mencatatkan paras tertinggi. Kenaikan harga pasaran bijirin juga akan memaksa kenaikan harga pasaran makanan yang lain secara langsung atau tidak langsung seperti harga daging, ayam, telur dan makanan tenusu. Sehubungan dengan situasi ini, pelbagai krisis telah melanda merata tempat di dunia dan tidak lagi terbendung kepada negara-negara tertentu sahaja. Menurut Program Makanan Dunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, lebih dari 73 juta orang di 78 negara yang bergantung kepada sumbangan makanan dari pertubuhan itu akan menghadapi pengurangan bekalan pada tahun ini [Sunday Herald 09/03/08].

Krisis ini telah memberikan kesan langsung yang menyengsarakan penduduk dunia di mana kita dapat saksikan ketidakpuasan hati terhadap apa yang sedang berlaku telah mula dizahirkan melalui aktiviti-aktiviti tunjuk perasaan dan bantahan. ‘Rusuhan Tortilla’ telah berlaku di Mexico pada 1 Febuari 2007 apabila rakyat Mexico tidak berpuas hati dengan kenaikan harga tortilla (antara makanan ruji rakyat Mexico) yang meningkat sebanyak 400%. ‘Mogok Tempe’ selama tiga hari oleh para peniaga pula telah berlaku di Indonesia pada awal Januari lalu apabila harga bahan asas pembuatan tempe iaitu kacang soya meningkat dari sekitar Rp3,000 pada tahun 2007 kepada Rp7,400 pada tahun ini. Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon, telah mengatakan bahawa di banyak negara terutamanya di Afrika, pengguna terpaksa membayar lebih 2 kali ke 3 kali ganda untuk makanan akibat dari kemelut ini [BBC 11/03/08]. Keadaan yang lebih dahsyat telah berlaku di India apabila dilaporkan lebih 25,000 petani telah membunuh diri mereka tahun lepas akibat dari kemurungan yang berpunca daripada kekurangan hasil pertanian dan peningkatan hutang [India Today]. Jumlah kematian ini tidak lagi termasuk dengan korban nyawa yang berpunca daripada masalah kebuluran dan kekurangan makanan yang selama ini telah lama melanda negara-negara miskin dan juga rakyat yang miskin di negara-negara yang kaya. Jika kita soroti sepintas lalu statistik yang ada, pada ketika ini terdapat lebih 854 juta manusia yang hidup dalam kelaparan [‘State of Food Insecurity in the World 2006’, PBB]. Dari jumlah ini, hampir 16,000 kanak-kanak meninggal dunia setiap hari akibat dari masalah yang berkaitan dengan kekurangan makanan [‘Where and Why Are 10 Million Children Dying Every Year?’ The Lancet 361:2226-2234( 2003)].

Yang Dikatakan Menjadi Punca Krisis

Pakar ekonomi kapitalis tidak pernah kering dengan idea dan pandangan apabila berlaku permasalahan yang melibatkan ekonomi dunia. Begitu juga mereka tidak pernah lengang dengan seribu satu macam kaedah penyelesaian bagaimanakah caranya untuk mengatasi permasalahan yang timbul. Tetapi sebelum penyelesaian (yang tidak pernah menyelesaikan) di ambil, tabiat biasa Kapitalis adalah membincangkan ‘teori’ yang menjadi punca kepada krisis. Bagi Kapitalis, pada amnya, ada dua elemen asas yang menjadi perbahasan dalam isu krisis ini. Yang pertama adalah isu ‘jumlah bekalan makanan’ dan yang keduanya adalah isu ‘harga bahan makanan’. Kapitalis selalu menuding bahawa kerana kedua masalah inilah yang menyebabkan timbulnya kekangan bagi pengguna untuk mendapatkan bekalan makanan. Kedua-dua elemen ini juga masing-masing mempunyai faktor penyebab tertentu dan juga faktor penyebab yang dikongsi bersama yang dikatakan menjadi punca mengapa krisis makanan global berlaku.

Masalah pertambahan jumlah penduduk dunia yang tidak seimbang dengan pengeluaran makanan adalah antara alasan yang sering dijadikan ‘punca’ mengapa berlakunya kekurangan makanan di dunia. Dianggarkan bahawa penduduk dunia akan bertambah melampaui tahap 9 bilion orang menjelang tahun 2050. Unjuran pertambahan ini dikatakan akan mendesak kepada keperluan bahan makanan yang mendadak yang tidak mampu ditampung oleh tahap pengeluaran makanan dunia kerana kelangkaan (kekurangan) sumber-sumber yang ada seperti air, tanah ladang dan sebagainya. Kepesatan permintaan secara mendadak dari kawasan ekonomi yang sedang pesat membangun seperti di China dan India juga dikatakan menjadi penambah kepada ketidakseimbangan antara pengeluaran makanan dunia (supply) dan permintaan (demand) yang memerlukannya. Contohnya (sebagaimana dilaporkan), tabiat makan penduduk China telah berubah di mana secara per kapita, penduduk Cina menghabiskan 50kg daging pada tahun 2007 berbanding hanya 20kg pada tahun 1985.

Keadaan yang ada dikatakan menjadi semakin rumit apabila faktor pengeluaran juga telah terjejas akibat bencana alam, pencemaran dan perubahan iklim dunia. Australia dikatakan mengalami kemarau terburuk pada tahun lepas menyebabkan hasil gandum negaranya telah menyusut sebanyak 60%. Hasil tuaian dari China juga telah menyaksikan penyusutan sebanyak 10% sepanjang 7 tahun yang lalu. Faktor-faktor ini dikatakan menjadi sebab secara langsung kurangnya bekalan makanan yang boleh diperolehi oleh penduduk dunia.

Pada masa yang sama, faktor kenaikan harga barang makanan juga dikatakan menggandakan lagi kesan yang berlaku. Ini kerana apabila harga barang makanan meningkat, maka semakin sukar bagi kebanyakan penduduk dunia secara amnya untuk mendapatkan makanan tersebut selari dengan teori mekanisma harga yang menjadi mekanisma asas pengagihan dalam sistem ekonomi kapitalis. Kenaikan harga barang dagangan ini pula dikatakan berpunca daripada kenaikan harga minyak dunia. Secara langsung, kenaikan harga minyak telah memaksa kenaikan kos bagi mengeluar dan memasarkan makanan (kos untuk menjana tenaga bagi menggerakkan kilang, jentera, kos pengangkutan dan sebagainya). Peningkatan harga minyak juga dilihat menjadi penyebab kenaikan kos baja sekali gus melonjakkan harga bahan makanan di pasaran.

Di samping itu, ‘kegilaan’ terhadap penghasilan bahanapi bio bukan sahaja dikatakan telah melambungkan harga sumber makanan yang berkaitan, malah sekali gus mengurangkan jumlahnya dalam pasaran untuk keperluan pemakanan. Pada tahun lepas sahaja, suku daripada jumlah tuaian jagung Amerika Syarikat telah digunakan untuk penghasilan etanol (antara bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahanapi bio) yang mana jumlah ini pastinya memberikan impak yang besar kerana Amerika Syarikat menyumbang kepada 60% pasaran jagung dunia.

Begitulah antara sebab-sebab popular yang sering diutarakan oleh pakar ekonomi Kapitalis. Namun sebelum kita terus membuat kesimpulan dan bertindak mencari penyelesaian, kita teliti dulu akan realiti ‘punca-punca’ yang dinyatakan, sama ada ia adalah punca yang hakiki atau hanya merupakan ‘justifikasi’ kerana mahu menuding kesalahan kepada yang lain, sekali gus dapat menutup kebobrokan ‘sistem Kapitalis’ itu sendiri.

Hakikatnya, ada faktor-faktor yang diperkatakan tadi adalah bertentangan dengan realiti yang ada. Hairan Bin Ajaib mengapakah boleh berlaku kekurangan bekalan makanan apabila tahap pengeluaran makanan dunia sebenarnya bertambah melebihi tahap pertambahan penduduk. Jika dibandingkan antara jumlah penduduk pada tahun 1961 dan 2005, kita dapati jumlah penduduk dunia telah bertambah sebanyak 2.1 kali ganda. Tetapi jika kita bandingkan tahap pengeluaran makanan antara tahun yang sama, kita dapati pengeluaran makanan dunia telah bertambah 2.8 kali ganda (berdasarkan data terkini dari World Resources Institute). Ini bermakna, jumlah makanan yang telah dihasilkan untuk setiap individu telah bertambah (semakin banyak) saban tahun. Oleh yang demikian, rasional bahawa antara punca krisis bekalan makanan adalah kerana bertambahnya bilangan penduduk dunia adalah satu pena’akulan yang meleset. Pada dasarnya, mereka yang memberikan alasan ini hanyalah meng‘kakak-tua’kan teori yang dikemukakan oleh Thomas Malthus dari Britain dalam kurun ke 18 di mana beliau menulis sebuah buku bertajuk ‘An Essay on the Principle of Population as it Affects the Future Improvement of Society’ pada tahun 1798. Di dalamnya dikatakan bahawa populasi manusia akan bertambah secara eksponen manakala pertambahan bahan makanan hanyalah secara aritmetik. Jika teori ini betul, maka beberapa ratus tahun selepas zaman Malthus, sebahagian populasi manusia akan mengalami kebuluran dan kekurangan makanan. Perlu diperhatikan bahawa Malthus menulis bukunya ketika Britain mempunyai populasi 11 juta penduduk dan pada kurun 21, populasi penduduk Britain telah bertambah sebanyak 59 juta. Namun begitu, tidak pula terdapat mana-mana kawasan di Britain yang mengalami krisis kekurangan makanan atau pun kebuluran yang serius, walaupun Britain pada hakikatnya mempunyai keluasan tanah yang tidak begitu besar berbanding dengan negara-negara lain di dunia. Justeru, pendapat Malthus hanyalah benar dari segi pertambahan penduduk dunia namun teori beliau ternyata salah dalam meramal bahawa pertumbuhan makanan tidak akan dapat menampung pertambahan penduduk dunia.

Untuk isu perubahan tabiat makan penduduk dunia yang dikatakan menjadi punca pertambahan permintaan makanan pula, realitinya harus dikaji dengan lebih teliti lagi. Jika kita tanya, benarkah penduduk dunia zaman sekarang makan lebih banyak berbanding dengan penduduk dunia puluhan atau ratusan tahun dahulu, walhal saiz perut manusia lebih kurang sama sahaja? Secara logiknya, keperluan makanan untuk bekalan tenaga manusia seharusnya menjadi semakin berkurangan oleh kerana manusia telah semakin banyak menggunakan mesin dan jentera bagi melakukan tugas-tugas, berbanding orang dahulu yang semata-mata bergantung kepada tulang empat kerat untuk bekerja. Jadi adakah benar manusia sekarang makan lebih banyak atau sebenarnya manusia zaman sekarang ‘membazir’ lebih banyak? Jika dilihat laporan kajian tentang pembuangan sisa makanan penduduk dunia, kenyataan kedua sebenarnya lebih tepat. Sebagai contoh, setiap tahun sebanyak lebih daripada 160 bilion kilogram makanan telah disediakan di Amerika Syarikat. Daripada jumlah ini, hampir 45 billion kilogram (termasuk sayuran segar, buah-buahan, susu dan produk bijirin) telah dibuang ke dalam tong sampah. Ironinya, secara purata, 4 billion kilogram makanan sudah cukup untuk menyelesaikan masalah kebuluran yang sedang melanda dunia sekarang. Jadi, logikkah tabiat pemakanan manusia dikatakan menjadi punca kepada krisis kekurangan makanan?

Bagi masalah bencana alam seperti banjir dan kemarau, memang benar manusia tidak mampu untuk menghalang kesan langsung yang akan berlaku. Namun bencana tersebut bukanlah sesuatu yang sentiasa berlaku setiap hari atau setiap bulan sehingga sentiasa mengganggu keseluruhan sistem pengeluaran makanan dunia. Bencana sebenarnya hanya memberi kesan jangka pendek, bukan kesan jangka panjang dan biasanya masalah ini akan pulih dalam jangka waktu yang singkat. Bencana tidak pernah menjadi kesan berpanjangan sehingga surutnya jumlah makanan dunia, sebagaimana didakwa oleh Kapitalis. Tambahan pula, di kebanyakan negara, mereka biasanya sudah pun menyediakan stok makanan yang mencukupi untuk menghadapi kesan jangka pendek yang ditimbulkan dari bencana alam ini. Banyak bahagian di dunia ini yang dilanda bencana alam sejak ratusan tahun dahulu lagi, namun krisis kekurangan bekalan tidak pula timbul, logikkah ini dikatakan sebagai punca? Di Malaysia sendiri sebagai contoh, fenomena tengkujuh dan banjir besar yang melanda beberapa buah negeri di Malaysia (yang bersifat sementara) setiap tahun, tidak pernah menyebabkan Malaysia berada di dalam krisis makanan. Jika wujud pun masalah, ia adalah masalah pengagihan yang tidak betul yang dilakukan oleh kerajaan yang menyebabkan bekalan tidak sampai kepada mangsa. Jika berlaku sekalipun masalah kekurangan, ia sebenarnya bukanlah disebabkan oleh ‘kekurangan’ itu sendiri, tetapi kerana wujudnya aktiviti ‘penyorokan’ dan juga penimbunan oleh pembekal serta pengagihan yang tidak efisien.

Begitu juga dengan permasalahan kekurangan bekalan makanan kerana penggunaannya untuk penghasilan bahanapi bio. Ia sebenarnya lebih bersifat permasalahan pengurusan bekalan dan bukannya punca masalah. Ini belum lagi mengira aktiviti spekulasi harga komoditi bermotivasikan ketamakan di pasaran hadapan (futures market) yang bertanggungjawab menaikkan harga minyak dan makanan secara tidak realistik. Yang perlu difahami di sini adalah, masalah pengurusan bekalan yang diperkatakan adalah berhubung kait dengan ‘sistem’ yang diguna pakai untuk menguruskan ekonomi di dalam sesebuah negara. Ini kerana, perbezaan pandangan hidup (ideologi) pemerintah dan sistem ekonomi yang mereka anuti/terapkan akan membezakan tahap penilaian mereka (pemerintah) dalam membuat polisi untuk menentukan apakah yang perlu disimpan, apakah yang perlu dihasilkan, apakah yang perlu dibelanjakan dan sebagainya. Jika benak pemerintah didominasi pemikiran kapitalisme yang sememangnya rakus dalam mengambil hak rakyat, maka inilah yang sebenarnya menjadi punca kepada segala kerosakan dan menyebabkan berlakunya krisis. Ini adalah kerana, ‘aqidah manfaat’ yang begitu kuat, yang dianuti mereka, menyebabkan para pemerintah Kapitalis ini hanya berminat untuk ‘membuncitkan’ perut masing-masing sahaja, tanpa mempedulikan kesusahan dan penderitaan rakyat. Nafsu serakah mereka yang berkuasa, yang mengaut sebanyak mungkin kekayaan negara, dan perangai mereka yang hanya ‘memberi makan’ kepada anak bini dan kroni, inilah yang sesungguhnya membawa manusia kepada krisis yang sedang dihadapi sekarang. Dengan sistem pemerintahan dan hawa nafsu Kapitalis ini, ia bukan sahaja menjadi punca kepada kekurangan makanan, malah punca kepada segala keburukan yang ada.

Penyelesaian Dari Islam

Setelah menyedari akan pembohongan, kebobrokan dan kejelekan sistem ekonomi Kapitalis, ke manakah lagi akan kita tuju dalam menghadapi segala malapetaka yang menimpa ini? Sebahagian besar pemerintah dan juga umat Islam menolak sistem Sosialis atau sistem komunis untuk diterapkan di dalam kehidupan kerana ‘terasa’ akan kesesatan dan kekufuran yang dibawanya, namun dalam masa yang sama, mereka sebenarnya mengambil dan mengamalkan sistem yang lebih buruk – sistem Kapitalis, yang juga adalah sesat dan kufur. Malangnya mereka ‘tidak terasa’ akan kesesatan dan kekufuran yang dibawa oleh sistem Kapitalis kerana terpesona dengan ‘manfaat’ yang mereka nikmati di bawahnya.

Menurut Islam, makanan adalah salah satu keperluan asas yang perlu dijamin oleh negara bagi setiap warganegara Daulah. Oleh yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab seorang Khalifah untuk memastikan bahawa bahan makanan dapat sampai ke setiap mulut manusia yang bernaung di bawah Khilafah. Daulah Khilafah, apabila tertegak nanti, akan menyusun strategi bagi memastikan bahawa permasalahan makanan tidak akan timbul. Strategi Daulah ini adalah berasaskan 4 kekuatan yang secara tabi’i terdapat di dalam dunia Islam. Empat kekuatan tersebut adalah; 1) tanah yang subur, 2) sumber air yang melimpah-limpah, 3) sumber manusia yang besar, 4) kekayaan dari sumber alam semulajadi. Dengan tanah yang subur dan luas yang terdapat di dalam dunia Islam, politik pertanian Daulah akan difokuskan kepada meningkatkan pengeluaran pertanian berasaskan dua perkara - penggunaan baja dan peralatan moden serta perluasan lahan pertanian melalui penerapan hukum syarak yang bersangkutan dengan hukum tanah pertanian. Ini termasuk menggalakkan pembukaan tanah pertanian baru (ihya’ al-ardh) dan pemberian tanah secara percuma kepada mereka yang mampu mengerjakannya. Subsidi pertanian juga akan diberikan dengan meluas bagi menggalakkan aktiviti pertanian yang berkesan. Selain itu, sistem pengangkutan yang efisien juga perlu dibina agar pengedaran makanan menjadi lebih berkesan.

Dari aspek sumber air, Allah telah mengurniakan jumlah air yang cukup besar kepada kaum Muslimin. Di dunia Islam, terdapat lebih dari 150 billion meter padu air permukaan (sungai, tasik dll.) dan ini tidak termasuk sumber bawah tanah (7734 billion meter padu!) yang cukup untuk seluruh penduduk dunia! Apa yang pasti, dengan jumlah air yang sebegini banyak, masalah pertanian pasti tidak akan muncul. Daulah akan memastikan, melalui penerapan hukum syarak, bahawa sumber ini diuruskan dengan sempurna melalui pembinaan empangan dan saliran pertanian yang meluas.

Dari aspek sumber manusia, kini, terdapat lebih 48 juta kaum Muslimin yang menjalankan aktiviti pertanian. Bagi memastikan setiap individu di dalam Khilafah mendapat keperluan asasnya, Daulah akan memberikan peluang dan galakan kepada orang-orang miskin dan tidak berkemampuan untuk bertani dengan memberikan tanah lahan secara percuma, subsidi dan segenap bantuan kepada mereka.

Kekuatan keempat, yakni kekayaan sumber alam semulajadi merupakan aspek yang paling menonjol di dalam dunia Islam. Untuk memberikan gambaran akan kekayaan yang ada di dunia Islam, Amerika, dalam kerakusannya, telah mendapat keuntungan minyak dari Arab Saudi sahaja sejumlah 86 trillion dolar!!! Bayangkan kekayaan yang ada di seluruh dunia Islam!! Sekiranya jumlah ini dibahagikan kepada seluruh kaum Muslimin, setiap seorang layak mendapat USD66,000! Bukan ini sahaja, dunia Islam ini dipenuhi dengan laluan-laluan strategi dan ini juga boleh dieksploitasi untuk mendapat keuntungan. Apa yang diperlukan hanyalah seorang Khalifah yang ikhlas yang akan menguruskan jumlah kekayaan yang besar ini secara efektif dan efisien bagi memastikan umat Islam dan bukan Islam yang tinggal di dalam Daulah hidup dalam keadaan aman dan sejahtera. Pada masa yang sama, hukum-hukum yang berkaitan untuk memastikan setiap individu mendapat sumber makanan seperti hukum nafkah, zakat dan sebagainya perlu ditegakkan secara menyeluruh agar tiada yang ketinggalan dalam hak mereka untuk mendapatkan makanan. Sekiranya berlaku bencana, Khalifah juga wajib memastikan halangan-halangan dapat diatasi dalam pengedaran makanan kepada yang memerlukan.

Para khalifah terdahulu telah memerintahkan agar kawasan-kawasan pertanian dibangunkan dan dimajukan dengan sistem pengairan dan sebagainya seperti yang dilakukan di wilayah Basra (Iraq) dan Sind (Pakistan). Dana yang berlebihan di dalam Baitul Mal juga telah dibelanjakan oleh Daulah pada pemerintahan Umar Abdul Aziz untuk tujuan pembangunan pertanian. Pada era pemerintahan Khalifah Umar Al Khattab, Madinah telah dilanda kemarau dan mengalami kekurangan makanan. Pada waktu itu, Khalifah Umar telah memerintahkan agar bekalan makanan dibawa masuk ke Madinah dari wilayah-wilayah lain yang tidak terkesan seperti dari Mesir dan Syria. Pada masa yang sama, perbendaharaan negara dibelanjakan untuk membeli dan menyediakan makanan kepada penduduk Madinah. Pendekatan yang sama juga telah dibuat oleh Khalifah Umar Abdul Aziz sewaktu Jazirah Arab telah dilanda kemarau yang teruk. Usaha-usaha ini dilakukan atas dasar memenuhi tuntutan hukum syarak agar keperluan makanan bagi setiap manusia di dalam Daulah dapat dipenuhi setiap masa, dan bukannya kerana ingin mendapat keuntungan dari suatu aktiviti ekonomi.

Khatimah

Krisis makanan dunia adalah satu krisis kemanusiaan yang wajib diselesaikan menurut ketentuan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Maha Suci Allah yang telah menurunkan agama Islam yang kita anuti ini untuk menyelesaikan segenap permasalahan manusia, sehingga tidak ada satu masalah pun yang tidak boleh diselesaikan oleh Islam. Bagi sesiapa yang mengi’tiqadkan bahawa sistem ekonomi Islam tidak mampu menyelesaikan masalah, maka sesungguhnya telah kufurlah mereka. Bagi sesiapa yang tidak mahu menerapkan sistem ekonomi Islam tetapi masih meyakini bahawa ia boleh menyelesaikan masalah, maka sesungguhnya telah zalim dan fasiklah mereka. Bagi sesiapa yang tidak berusaha untuk menerapkan sistem ekonomi Islam untuk menggantikannya dengan sistem Kapitalis yang kufur ini, maka telah berdosalah mereka. Sesungguhnya Allah selaku Pencipta manusia, alam dan kehidupan, Dia Maha Mengetahui akan kelemahan manusia dan alam ciptaanNya dan Dia telah pun memberikan penyelesaianNya kepada kita semua. Rasulullah dan para Khalifah Allah yang terdahulu telah pun menerapkan hukum Allah dalam pemerintahan mereka dan hasilnya, mereka berjaya keluar dari segala masalah dengan rahmat Allah.

Sebagaimana telah dijelaskan, beginilah caranya Islam mengatur urusan manusia termasuklah dalam mengatur urusan makan dan minum. Bagaimanapun, mekanisma-mekanisma yang dinyatakan di atas menjadi rumit dan amat sulit sekali untuk dilaksanakan dengan adanya pemimpin sekular dalam konteks negara bangsa yang ada sekarang. Sebagai contoh, untuk mendapatkan bantuan makanan dari Mesir untuk umat Islam di Somalia atau Indonesia secara percuma, atau mendapat bantuan makanan dari Arab Saudi atau Malaysia kepada penduduk Islam Afrika secara percuma, semua ini hanyalah umpama mimpi di siang hari. Di sinilah kita sekali lagi dapat melihat bagaimana pemimpin sekular dan negara-bangsa yang ada pada masa sekarang telah menjadi penyekat, pelemah malah penghancur kepada kekuatan Islam dan pembawa malapetaka kepada umat Islam itu sendiri khususnya dan manusia amnya. Sesungguhnya hanya dengan adanya seorang Khalifah dan Daulah Islam yang satu untuk semua umat Islam, maka barulah mekanisma ini tampak kekuatannya dan akan terbukti keberkesanannya. Tanpanya, umat Islam di negara-negara bangsa yang ada kini terus merintih dan bergenang air mata darah menyaksikan kemelut yang melanda. Atas dasar inilah, Hizbut Tahrir berkali-kali mengingatkan umat Islam di seluruh dunia agar terus istiqamah dalam menjalankan usaha untuk mengembalikan Daulah Khilafah yang akan menyelesaikan segala permasalahan yang sedang kita hadapi, sama ada berupa masalah pemakanan, maruah, nyawa mahupun darah. Bersatulah dan bergeraklah wahai saudaraku agar Daulah Khilafah ala minhaj nubuwwah kembali ke pangkuan kita secepat mungkin. ALLAHU AKBAR!


sumber daripada mykhilafah.com

Krisis Makanan Sedunia

Friday, April 25, 2008

How to Be a Good Friend

Step1

Be there for them when they need you, not when you need something from them. Good friends don’t call up people only to request a favor. While knowing people that can help you out is important, it’s equally important not to abuse the relationship. Focus on what your friend is going through at the moment. Are they happy? A little lonely? Maybe they need to talk about their kid going away to college or the fact that they are worried about their in-laws. Whatever the situation, put yourself second and listen to what’s being said directly and implied in their conversations.

Step2

Don’t wait for friends to call you. Make an effort to keep in touch with people. Everyone is busy, but if you want to maintain good friendships you should be proactive about communications. It doesn’t mean you have to sit on the phone for two hours a day, but it does mean you send an email, a card, or give them a quick call to let them know you’re thinking about them.

Step3

Respond to them in a timely manner. There’s nothing more frustrating than sending a friend an email or note, and having them ignore it because they are “too busy.” Everyone is busy. If someone is your friend, you make the effort to be kind to them. Responding to their questions and requests is one way you can do that.

Step4

Don’t be part of the gossip train. Bad mouthing people you call friends is one of the worst things you can do. Don’t be catty or talk about them behind their backs. Don’t hang out with someone just so you can go back to someone else and talk about your friend. Decide if you are someone’s friend, or not, and act accordingly.

Step5

Be happy for them. It may sound ridiculous, but some folks just can’t be happy at their friend’s successes. Don’t be someone that’s only in for complaining about life. When your friend hits it big – celebrate with them. When they’re interviewing for a new job – pull for them. When they want to find love – be gracious and supportive when they find it. There is nothing better in the world than having people that support and care about you. Go out of your way to show your support for your friend.

Thursday, April 17, 2008

Malaysia Kita

kisah menarik tentang politik, agama dan sosial di Malaysia


http://www.geocities.com/melayuislam/151.htm

saddest news

1. Nurin

2. 1/3 of Langkawi fishes dead and poisoned by a Malaysian.
How can there be murderers like that???!!!
1/3 of fishes of the 4000 number - can you imagine? And these are the main display of Langkawi Aquarium. I am so sad. I went to that Aquarium and the fishes swam there for 12 years. The Shark was 12 years old killed by a Malaysian.
We are losing our values.

1. When we get angry, we threaten others and frame one another of wrong doings. The news we read of corruptions are those framed for revealing discrepancies in the govt.
2. When we get threatened, we use C4 bombs from the government storage.
3. When we get angry, we poison fishes that have been brought all over the world.

What has become of us?
Money is our god.
Politics is our god.
We are power crazy.
We think that the short cut way is the way for Malaysians.
We think that we can get what we want, however we want it.
To solve problems, we murder.
To get what we want, we steal even if the baby is a sweetheart of another.
We resort to bribing and covering up.
But Allah S.W.T. knows and sees our heart. Hakim Yang Adil menghakimi semua.
Every action has a consequence.
What we sow, we will reap.
But, it will also cause others pain and misery.
Why? Why do it?
Just live an upright life and be patient.
Rezeki setimpal dengan usaha. Allah S.W.T. akan memberkati segala ketakwaan dan kesabaran kita. Lebih baik menanti nikmat Allah S.W.T. dari merebut dengan gelojoh tanpa memikirkan akibatnya atau hukuman yang menanti.
Marilah kita memilih makanan rohani dari makanan ego.
Kita boleh menggunakan segala peluang untuk menjadi hamba Allah S.W.T. Bersyukurlah nikmat Allah S.W.T. dan menjauhilah dari ego yang tak tentu hala.
Berikut kisah Rasulullah ketika Isra’
Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahn dada/perut dilakukan oleh Malaikat Jibril. Hati Baginda S.A.W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (’alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Selepas pembedahan, didatangkan binatang Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan Isra’
Tiba di masjid al-Aqsha, Rasulullah turun dari buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia dan mursalin menjadi ma’mun.
Rasulullah SAW terasa dahaga, lalu dibawa Jibil dua jenis minuman - khamr (bahasa Arab yang bermaksud sesuatu yang memabukkan) dan susu. Lantas, Rasulullah memilih susu.
Jibril berkata,
"Benar, engkau telah memilih air susu adalah lambang kesucian dan seandainya engkau mengambil minuman keras nescaya akan tersesatlah engkau dan umat engkau."
Jika mengikut nafsu dan kebiasaan minuman jahiliah yang menonjolkan sifat kelelakian, mesti dipilih minuman keras. Tetapi, dipilih susu walaupun tidak mencerminkan tindakan agresif dan kelelakian. Memang tidak masuk akal, tapi ini juga pilihan yang akan diberkati Allah S.W.T.
Semoga kita memilih yang betul. Yang sudah memikirkan untuk memberi jawapan kesat atau jalan pintas, biarlah dipenuhi fikiran yang sempurna. Yang sudah mempunyai niat membabi buta, biarlah mengurung diri dan bersembahyang. Sembahyanglah sebelum disembahyangkan - sekarang lepas baca posting pun tidak terlambat. Masa akan menentukan apa yang bakal dianugerahkan kepada mereka yang sabar melaksanakan yang betul.

Monday, April 14, 2008

Memajukan Melayu melalui genetik


TULISAN Mustafa Yusof (Utusan Malaysia, Sabtu 21 Julai) berjudul `Pelajar Melayu kecewakan pensyarah' mendorong saya untuk mencari beberapa rumusan.

Fenomena kemunduran Melayu bukan terbatas kepada pencapaian dan sikap mereka terhadap dunia akademik. Ia tidak terhad kepada kaum pelajar Melayu tetapi ia merangkumi setiap bidang yang diceburi oleh insan Melayu pada umumnya.

Demikian pula dalam bidang-bidang lain, di mana orang Melayu diberi dana mengurus bank, bank rugi, diberi kesempatan mengendali syarikat gergasi penerbangan nasional juga rugi, malah diberi keutamaan untuk menerajui korporat nasional dengan pemberian projek-projek mega yang sepatutnya menguntungkan, juga gulung tikar dan terpaksa diserahkan kepada kerajaan.

Apa yang kita hadapi sekarang ini harus diteliti melalui berbagai aspek dan faktor.

Faktor pertama ialah genetik.

`Genotip' bangsa merupakan pemurnian gen selama lebih 4,000 tahun. Sedangkan genotip Melayu, tidak sampai pun seribu tahun. Perkahwinan saudara rapat mempengaruhi ekspresi gen, lebih cenderung untuk menghasilkan baka yang kurang unggul. Amalan budaya perkahwinan kaum Cina bertentangan dengan kebiasaan perkahwinan orang Melayu yang lebih mementingkan kerabat terdekat. Orang Cina tidak kahwin dengan sheh atau surname (marga) yang sama. Stok Melayu menjadi lebih baik, bila ada haploid luaran (sama ada dari India, Arab, Eropah mahupun Cina).

Kedua, pemakanan dan pemantapan baka Melayu yang terbahagi kepada tiga peringkat iaitu pranatal, pascanatal dan pemakanan peringkat pertumbuhan. Apakah ada makanan bestari yang boleh membuat anak Melayu lebih pintar? Apakah pemakanan yang diamalkan oleh orang Melayu membuat mereka kurang cerdik dan kurang bersaing.

Untuk menghasilkan generasi Melayu yang cemerlang, persiapan harus dilaksanakan mulai pada malam konsepsi lagi. Pengumpulan semen suami lima hari sebelum jatuh subur isteri bertujuan memastikan baka suami dalam jumlah yang cukup tinggi sehingga saingan antara beratus juta spermatozoa yang dikeluarkan oleh lelaki mampu menghasilkan satu spermatozoa juara yang terunggul untuk mempersenyawakan telur wanita.

Seawalnya lapan minggu selepas kehamilan, saraf pendengaran di susunan saraf pusat otak embrio berkenaan mulai tumbuh dan berkembang. Usaha untuk berkomunikasi sehala dengan embrio tersebut perlu dilakukan oleh pasangan suami isteri melalui nyanyian, percakapan, membaca ayat suci yang ditujukan kepada rahim ibu. Komunikasi vokal dan verbal ini boleh merangsangkan dan perkembangan jaringan dendrit sel-sel di otak di segala penjuru otak embrio tersebut.

Makin banyak sel-sel otak (neuron) dan dendrit makin pintar individu berkenaan kelak. Ukuran kepintaran (IQ) individu berkenaan bergantung pada bilangan neuron yang berjumlah ratusan bilion dan jaringan dendrit yang menghubungi sel-sel otak itu (ibarat jaringan kawat telefon) yang dapat mencapai ribuan trilion dalam satu laluan saraf sahaja.

Sayangnya jika tidak dipupuk, jaringan-jaringan tersebut akan musnah dan akan kurang berhubung antara sel-sel saraf tersebut, maka kurang pintar orang itu. Maka amat penting komunikasi verbal dan vokal ini diteruskan sepanjang kehamilan. Dendangkan janin anda dengan alunan muzik kompleks seperti muzik klasik atau pendengaran ayat-ayat suci dan doa-doa hampir dengan rahim ibunya nescaya usaha anda untuk menghasilkan bayi yang pintar akan tercapai.

Di samping itu, ibu yang mengandung harus mengambil makanan bergizi tinggi dengan makro dan mikro yang seimbang sehingga dapat mendukung perkembangan otak janin yang lebih sempurna.

Di peringkat pascanatal, begitu anak Melayu itu lahir, pemberian susu ibu merupakan suatu keharusan yang mutlak kecuali susu ibu kering atau tidak mencukupi. Dikatakan kanak-kanak yang menerima susu ibu tidak hanya memiliki IQ yang tinggi daripada yang tidak, malah ukuran emosi (EQ) juga dikatakan lebih mantap kerana sentuhan-sentuhan keibuan mententeramkan bayi, memperkukuhkan jaringan antara sel-sel otak menjadi lebih ekstensif dan intensif. Bayi-bayi Melayu perlu diusap sekerap mungkin dengan maksud dan tujuan yang sama.

Penyebarluasan dan penumpuan dalaman jaringan sel-sel saraf diperkukuhkan lagi dengan pendedahan terhadap kesemua deria pancaindera sebaik sahaja bayi Melayu itu lahir ke dunia. Dahulunya di fasa pranatal, hanya perangsangan vokal dilaksanakan, di fasa pascanatal, bayi baru lahir dapat dirangsang otaknya melalui pelbagai pancaindera lain seperti visual, sentuhan, belaian, usapan, pengecapan dan pembauan. Tindakan ini dijangka akan menghasilkan ribuan trilion sambungan antara saraf dan antara dendrit. Jika tindakan sebegini tidak dilakukan secara berterusan, sambungan-sambungan ini akan putus sehingga tidak dapat menghasilkan mereka yang mempunyai IQ dan EQ tinggi.

Pendekatan perangsangan pancaindera ini bertujuan untuk membina ribuan trilion sambungan antara sel otak dan dendritnya ke tahap paling maksimum atau optimum.

Membiarkan kanak-kanak demam panas tinggi meskipun tanpa kejang-kejang boleh memutuskan sambungan yang telah terbina. Apatah lagi terjadi jangkitan sel otak seperti encephalitis dan meningitis, suhu badan yang sangat tinggi sahaja dapat memati berjuta sel otak dalam satu serangan. Bayi-bayi dan kanak-kanak kerana pengetahuan ibu bapa yang kurang terhadap bahaya tersebut dan kesempitan kewangan mungkin mengambil keputusan merawat sendiri sehingga mengakibatkan pemutusan sambungan-sambungan sel-sel otak.

Bayangkan berapa kerap bayi-bayi dan kanak-kanak Melayu mengalami panas badan yang dianggap enteng oleh sebahagian ibu bapa. Sedangkan kaum Cina mempunyai kedudukan kewangan yang baik di samping kesedaran kesihatan yang jauh lebih tinggi, maka sambungan saraf mereka jauh lebih terpelihara daripada kanak-kanak dan bayi Melayu.

Selain rangsangan sentuhan dan usapan, bayi-bayi baru lahir harus secepatnya dirangsang deria penglibatan mereka dengan ribuan warna. Jika anda ingin anak anda menjadi pelukis, dedahkan mereka dengan kekayaan warna-warni melalui pelbagai ikhtiar. Mata manusia dapat mengenal sejuta jenis warna. Setiap warna mempunyai memorinya sendiri di otak manusia. Setiap memori mempunyai jaringan masing-masing. Makin banyak warna yang didedahkan melalui pelbagai cara (mainan/cat dinding/warna pakaian dan sebagainya), makin banyak terbina jaringan yang menyalur keterangan untuk disimpan dan dikeluarkan dalam masa yang lebih pendek dari sekelip mata.

Begitu juga dengan deria kecapan di lidah kanak-kanak, ia perlu dirangsang agar mengelak prejudis terhadap makanan tertentu. Deria kecapan di lidah janganlah dibiasakan dengan rasa-rasa asas sahaja seperti manis, masin, masam, pahit dan pedas. Kalau itu sahaja yang diberi, dikemudian hari mereka terikat dengan keterbatasan cita rasa sehingga membuat mereka menolak makanan bergizi tinggi dan menjadi ketagihan pada satu atau hanya beberapa cita rasa asasi.

Pendedahan awal kepada rasa-rasa yang kompleks seperti buah-buahan dan sayur-sayuran dapat menghindarkan mereka daripada tidak meminati makanan-makanan tersebut. Umpamanya hirisan-hirisan timun, tomato dan buah-buahan diletakkan sahaja di atas lidah untuk diperkenalkan tanpa membenarkan mereka menelan pada bayi-bayi tetapi boleh dikunyah apabila diberikan kepada kanak-kanak yang lebih besar.

Proses perkenalan itu boleh diperkukuhkan dengan penyebutan nama bahan itu meskipun kita berhadapan dengan bayi seusia enam bulan. Dengan berbuat demikian, terakam tidak hanya isyarat melalui saraf pengecapan dalam masa yang sama, apabila bahan makan dibaukan ke hidung bayi, proses pengenalan itu menjadi cukup lengkap. Terpeta di memori otaknya dan dijangka berkekalan. Kaedah ini akan membuat kanak-kanak itu menjadi gemar dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang merupakan sumber mikro-nutrien and vitamin yang penting untuk metabolisme otak. Kelima-lima deria pancaindera dapat dimanipulasikan sehingga perangsangan optimum sel-sel otak tercapai melalui pengisian komputer hayat.

Pemakanan anak-anak Melayu berusia bawah 12 tahun hendaklah diberikan perhatian istimewa. Ternyata pemakanan yang berasaskan kanji atau karbohidrat serta gula berlebihan seperti yang diamalkan oleh orang Melayu mungkin menyebabkan mereka menjadi agak lembap.

Kadar protein makanan Melayu biasanya rendah dan ia perlu dipertingkatkan jika orang Melayu ingin pintar. Banyak ikan, banyak daging tanpa lemak, banyak ayam, susu dan lebih penting banyak makan produk-produk kacang soya seperti tahu, tempe dan tofu.

Lawatan ke sekolah-sekolah luar bandar, akan mendapati rata-rata ukuran fizikal mereka jauh lebih kerdil daripada orang Melayu bandar yang sedikit lebih baik dalam pengambilan protein dalam diet mereka.

Walaupun tidak menyetujui IQ seseorang ditentukan oleh saiz tengkoraknya, namun dipandang dari sudut survival, mereka bertubuh kasa dan besar seperti orang Barat itu mempunyai banyak kelebihan. Otot dan otak harus seiring untuk menjadi manusia cemerlang. Keunggulan otak dan otot harus seimbang, ini diperlihatkan oleh banyak pemain bola sepak Barat yang mempunyai kombinasi tersebut. Tanpa kecekapan otak yang bertindak pantas, kesempatan serpihan saat yang diambil dengan refleks otak akan menentukan kemenangan. Dengan kata lain bermain bola sepak secara cemerlang pun harus punyai IQ yang tinggi.

Langkah ketiga adalah mengenai pendidikan prasekolah. Untuk menghasilkan pelajar Melayu yang cemerlang, pendidikan prasekolah harus dimulai lebih awal. Secara formal, ia perlu dimulai pada usia 3 tahun. Sebenarnya seperti mana yang saya tekankan, pengajaran harus bermula pada masa dalam kandungan lagi secara tidak formal. Kajian (di luar negara) membuktikan kanak-kanak yang memulakan pendidikan seawal tiga tahun mencapai kecemerlangan akademik lebih tinggi dibandingkan mereka yang memulakan pendidikan pra-sekolah pada usia lima tahun. Demikian jugalah dengan penguasaan pelbagai bahasa dapat dipupuk secara lebih berkesan pada usia prasekolah tiga tahun.

Di Malaysia, pendidikan prasekolah bermula pada peringkat lima tahun. Ia perlu dapat pandangan serius para pendidikan semua. Sebelum keputusan itu boleh dibuat, kita perlu meninjau perbezaan prasekolah Melayu dan Cina kerana perbezaan itulah yang mencorak produk di peringkat tinggi kelak. Yang paling ketara ialah kanak-kanak Melayu diajar abjad rumi mahupun jawi berjumlah 26 sahaja. Sedangkan kanak-kanak Cina diajar tulisan kanji di mana penghafalan ciri-ciri kaligrafinya dapat merangsang lebih banyak rangkaian saraf di peringkat usia muda.

Dengan sendirinya di peringkat awal lagi, kanak-kanak Cina didedahkan kepada kompleksiti sedangkan kanak-kanak Melayu kepada simplisiti. Kanak-kanak tadika dikatakan boleh menguasai dan merakam antara 1,000-4,000 karakter Cina. Ini boleh menumpukan pendalaman dan menambah kepadatan jaringan dendrit antara sel-sel otak.

Keempat ialah mengenai sikap orang Melayu baik pelajar mahupun bukan pelajar. Di zaman penjajah dan di peringkat awal pascakemerdekaan, orang Melayu selalu diperolok-olokkan kerana sikap `tidak apa' mereka.

Mungkin banyak yang tidak setuju andainya saya mengatakan sikap dan perangai orang Melayu itu sebenarnya merupakan ekspresi genetik mereka. Melayu itu malas, Cina itu rajin. Suatu generalisasi yang tidak diterima dan yang diterima, bergantung kepada siapa kita bertanya. Apakah ciri-ciri rajin vesus malas itu terletak pada DNA kromosom atau DNA mitokondria?

Buat masa ini masih belum terjawab oleh mana-mana pakar genetik. Kalau kita mengandaikan kerajinan seseorang itu bergantung pada jumlah tenaga (dalam bentuk ATP) yang dimiliki sepanjang hari maka orang Cina diandaikan mempunyai tenaga yang lebih dan berpanjangan daripada orang Melayu. Dapat diibaratkan semacam bateri tahan lama dengan bateri jangka pendek. Kesimpulan nanti, berkesudahan dengan perbezaaan jumlah mitokondria Melayu yang kurang dibandingkan dengan orang Cina.

Sebagai contoh, (dan masih banyak contoh-contoh lain) di sebuah sekolah menengah harian di Selangor yang mempunyai jumlah pelajar Cina dan Melayu yang seimbang, sekolah tersebut telah menganjurkan maraton matematik yang dipanggil RelaMath di mana para pelajar dalam masa sebulan disuruh membuat penyelesaian matematik sebanyak mungkin.

Pelajar matematik terbaik Melayu menampilkan 300 penyelesaian matematik sedangkan pelajar matematik terbaik Cina mengatasi dengan 8,000 penyelesaian. Inilah yang dikatakan kekuatan innate (dalaman, tersembunyi dan sebahagian) sesuatu bangsa yang sudah tentu merupakan manifestasi perlembagaan genetik masing-masing.

Kelima, beberapa aspek budaya Melayu yang negatif perlu ditinggalkan. Budaya Melayu yang lemah-lembut tidak perlu ditonjol-tonjolkan. Barangkali itu merupakan propaganda penjajah yang tidak mahu orang Melayu bangun menentang mereka. Tidak juga saya menyetujui harus kurang ajar. Dalam mengejar kecemerlangan akademik, minda Melayu kerap terpengaruh oleh sebahagian peribahasa Melayu yang negatif. Di dunia akademik kelantangan menyuarakan pandangan atau pendapat yang bernas dianggap suatu kualiti yang terpuji. Sedangkan kebanyakan minda Melayu masih terkongkong dengan peribahasa, `diam-diam ubi berisi'.

Sebab itu pelajar-pelajar Melayu diam (dalam bidang akademiklah!). Secara bawah sedar, diam itu bermakna `mengikut resmi padi, makin berisi makin menunduk ke bumi'. Sebab itu orang luar sukar menilai pantas kemampuan akademik pelajar Melayu sehingga tampaknya seolah-olah mereka tidak tahu apa-apa. Sedangkan pelajar Melayu itu berharap seorang penilai itu harus mengorek tanah dahulu untuk mengetahui pelajar itu berisi atau sebaliknya. Diam bermakna berada dalam kawasan selamat.

Banyak eksekutif Melayu yang bekerja di bawah pengurus besar atau ketua eksekutif Barat, tidak dapat kenaikan pangkat oleh kerana orang Barat tidak berusaha menggali. Eksekutif bukan Melayu lebih vokal dan menurut ukuran Melayu, mereka lebih menunjuk-nunjuk.

Penampilan dan penonjolan diri bukanlah ciri Melayu yang terpuji. Terdapat psyche (jiwa) pelajar Melayu yang telah terbentuk melalui pendidikan ala madrasah atau sehala, Galilah ubi mereka, jadikan mereka tembikai berkulit durian.

Kebanyakan pelajar Melayu adalah late developer (berkembang lewat) sedangkan pelajar Cina early developer (berkembang awal). Sering saya ketemui late developer ini berjaya meraih ijazah falsafah kedoktoran (Ph.D) meskipun mengambil masa yang lama.

Untuk Melayu jadi cemerlang di pelbagai bidang, tidak ada formula mudah. Untuk mencapai matlamat itu, ia boleh terlaksana dengan mengelakkan perkahwinan kerabat terdekat, meningkatkan komunikasi dengan janin anda, perangsang otak yang optimum, memperbaiki taraf pemakanan pranatal, pascanatal dan pada peringkat pertumbuhan, pendidikan tadika mulai usia tiga tahun, pendedahan pelbagai bahasa di bawah lima tahun, peningkatan kadar protein dalam gizi dan merubah norma-norma Melayu ke arah yang lebih progresif dan proaktif.

* DR. RAHMAT HAROUN ialah seorang doktor perubatan di Kuah, Langkawi. 1

THE MALAY MAGICIAN

ANTHROPOLOGY and history confirm the various stages in the development of the Malay magician.

First he was the Indonesian animist, requiring no initiation into his office and no help from a familiar spirit. Hunting, fishing, planting, and healing the sick demanded merely different experts acquainted with the practice and customs of the particular craft. In the ritual of the rice-field, for example, a midwife or other old woman took the leading part, because her sex had a beneficent influence on the fertility of the crop, and her experience with human infants qualified her to handle the rice-baby. Courtesy and persuasion and diplomatic language were the weapons of the Malay magician of animism.


Next came the shaman. Comparative study has, revealed that shamanism was "the native religion of the Ural-Altaic peoples from Behring Straits to the borders of Scandinavia," and "probably of the early Mongol-Tartar peoples and others akin to them, for example, in China and Tibet." Its part in the religions of Malaysian tribes reminds one that on linguistic grounds it has been surmised the Malay descended from the continent of Asia and that anthropologists detect in him a Mongol strain. The shaman still retains his pride of place among the aboriginal tribes of the Malay Peninsula, Negrito, Indo-Chinese and Proto-Malay. One word is used by the Malay both for the magician expert in some particular line and for the shaman who controls spirits by the help of a familiar. But a distinction between them is recognised. "Upon the exercise of the shaman's power every Malay looks with considerable dread, and the least orthodox shakes his head when it is mentioned." Islam looks far more askance at the shaman who calls down spirits at a séance than at the commoner medicine-man who relies solely on charms and invocations covered with a veneer of orthodox phraseology. His brothers in magic respect the shaman more highly. In Kelantan when a shaman is operating in any district "all other medicine-men are disqualified for the time being."


Sometimes the Malay shaman wears cords round his wrists and across back and breast over each shoulder and under the opposite arm. He can use cloth of royal yellow at a séance. Rarely he is a Raja. In Perak the State shaman was commonly of the reigning house and bore the title of Sultan Muda. He was too exalted to inherit any other office except the Sultanate, and according to one account could ascend no temporal throne. He was allotted a State allowance from port dues and the tax on opium. The twenty-fifth holder of the office was a grandson on the distaff side of Marhum Kahar, a famous ruler of Perak in the eighteenth century: on the spear side he was a descendant of the Prophet! The wife of its holder bore the title of Raja Puan Muda. His deputy or heir-apparent was styled Raja Kechil Muda. So, too, in parts of Timor two Rajas are recognised-a civil raja who governs the people, and another raja who can declare tabus and must be consulted by his colleagues in all important matters.


At a curative (but not apparently at a State-cleansing) séance the spirit-raising shaman may be a woman. During the last illness of Sultan Yusuf, a nineteenth century ruler of Perak, a séance was conducted by Raja Ngah, a scion of the reigning house on the female side, "a middle-aged woman dressed as a man" for the occasion-a device I have seen adopted by Malay midwives also. In Kelantan the shaman may be a Malay or a Siamese woman.


Negritos and certain northern Sakai placed the bodies of dead shamans in shelters built among tree-branches. The soul of a Negrito magician may enter tiger, elephant, or rhinoceros, and there abide until the animal dies, when the soul at last goes to its own heaven. Some Kinta Sakai used formerly to leave the corpses of magicians unburied in the houses where they died. The Jakun of Rompin put them "on platforms and their souls go up to the sky, while those of ordinary mortals, whose bodies are buried, go to the underworld." Other Jakun believe that great magicians are translated alive to heaven. Clearly it was the custom of the Peninsular aborigines not to bury a magician. His soul might inhabit a large animal temporarily, but found its way in the end to some place in the air that is full of the unseen spirits he controlled. Malays have long buried their magicians. "The majority of sacred places in the Patani States are the reputed graves of great medicine-men." But in two of the States on the west coast, at least, when a practiser of black magic is in the throes of death, it is believed that the spirit of life can escape only if a hole is made in the roof of the house.


A shaman by inheritance comes into possession of a familiar spirit, or perhaps he may inherit one from his preceptor. In Patani it is said that if a shaman does not bequeath his (or her) art to a pupil before dying, then his clothes, drums, censer, and other magical appurtenances will generate a savage ghost. There, too, it is held that hairy persons are especially qualified to become magicians. The Benua, a Proto-Malay tribe, believe that the soul of a dead shaman (who has to be left unburied in the forest) will in the seventh day attack his heir in the form of a tiger: if the heir betrays no fear and casts incense on a fire, he will fall into a trance and be visited by two beautiful female spirits who become his familiars; if the heir fails to watch by the corpse and observe this ritual, the dead man's soul enters a tiger for ever. According to the belief of the Jakun his familiar spirit comes to a shaman by inheritance or in a dream. In all accounts the shaman must acquire as his familiar a spirit that has not found rest. This he does in a trance, often during a vigil beside a grave.


Kelantan Malays prescribe a method of acquiring a shaman's powers that shows an accretion of Muslim belief on a primitive idea, akin to the Proto-Malay superstition that round a grave a ditch must be dug wherein the soul of the deceased may paddle his canoe. Sitting one at the head and one at the foot of the grave of a murdered man, the would-be shaman and a companion burn incense and make believe to use paddles shaped from the midrib of a royal yellow coconut palm, calling the while upon the murdered man to grant magical powers. The landscape will come to look like a sea and an aged man will appear, to whom the request for magic must be repeated. Now one of the evidences of Muslim saintship is the ecstatic vision or dream of the Prophet or of one of the greater saints of Islam. Possibly the "aged man" was Luqman al-Hakim, the reputed fattier of Arabian magic. One day, according to Kelantan belief, the Angel Gabriel was commanded to upset Luqman and his books at sea as a punishment for his pride, and the finders of the few scattered pages of those books became medicine-men in their several countries. A Selangor account corroborates the Kelantan belief that Luqman was the first magician: he lived in the sky, was descended from Adam and Eve, was a son (or perhaps brother) of Siva, and so a link with the Hindu element in the modern Malay medicine-man's shibboleth!


The Malay has always been apt to ascribe greater power to foreign magic, whether that of a naked illiterate aborigine from the woods or that of a Hindu trader or an Arab missionary. In an eighteenth century history of Perak it is recorded how among the medicine-men in attendance on the daughter of a famous Malay ruler there were Sakai from the jungle. Magicians, like prophets, have more honour outside their own borders. It is no wonder, therefore, that the Malay midwife learnt from the Hindu all the magic he could teach for the great occasions of birth, adolescence, and marriage, or that the Malay shaman added gods of the Hindu pantheon to his demonology and made invocations and offerings to Siva. Long before the introduction of Islamic mysticism, Hinduism had encouraged the Malay magician to fortify his powers and command the wonder of the credulous by ascetic practices. Malay romances, paraphrased from Indian originals, are full of stories of heroes who acquire magic, especially for warfare, by retiring into a hermit's seclusion on a mountain-top. In Patani there is a "curious belief, perhaps more Siamese than Malay, that no man can become a really great magician in any country in which the peaks of the hills are rounded, and that therefore the State of Patalung, in which there are many conical hills, produces the most powerful medicine-men in the Malay Peninsula."


When Islam came, the Malay magician sat at the feet of its pundits, studied their arts of divination, and borrowed their cabalistic talismans. Before his old incantations he set the names of Allah and Muhammad, often in impious contexts. He detected his latest avatar in the living saint of Islam, to whom folk resort "for advice in legal disputes or as to the success or failure of an enterprise or as intercessor for the sick or to get a child or to remove blight or plague or confound enemies." He will, therefore, seclude himself for certain days of the week or for a period, the practice being given an Arabic name and having a religious colour. Sometimes he keeps celibate. Or he may fast to impress the common herd and enable himself to see visions. A magician of this type is generally a disciple of a crude form of Sufism derived from India. A Selangor account, strongly affected by Neo-Platonic ideas, makes Allah (as Absolute Being beyond all relations) the first of magicians. "When haze was still in the womb of darkness and darkness in the womb of haze, before earth bore the name of earth or sky the name of sky, before Allah was called Allah or Muhammad was called Muhammad, before the creation of the Divine Throne and its footstool and the firmament, the Creator of the worlds was manifested by Himself and He was the first magician. He made the magician's universe, a world of the breadth of a tray, a sky of the breadth of an umbrella.... The magician before time existed was Allah and He revealed Himself by the light of moon and sun and so showed Himself to be verily a magician." The first sentence of this quotation is a Malay paraphrase of the Prophet's simile for God before the creation: "the dark mist above which is a void and below which is a void." As Skeat has suggested, the conception of a miniature universe, Plato's "fixed archetypes," would remind the Malay of the relation of the tiny Indonesian soul to the physical body. It reminds also of Ibn 'Arabi's saying that all the universe contains lies potential in God like the tree in the seed. Indeed, one Malay account of the origin of the magician relates how at the Muslim word of creation (kun) "the seed was created and from the seed the root, from the root the stem, and from the stem the leaves," and then in the same sentence relates how the word of creation brought into being a miniature earth and sky. So time has changed the Malay brother of the Siberian shaman into a humble relative of the Sufi mystic.


Are there traces of the magician in the Malay king? Among some, at least, of the Proto-Malay tribes of the Peninsula the commoner chief or Batin is judge, priest, and magician.


Between the old-world commoner chiefs of the matriarchal tribes of Negri Sembilan and the Raja ruler there are several ties. Like the magician (and the European district officer!) both can influence the weather: a wet season will be ascribed to a cold constitution! Both are chosen from several branches of one family, theoretically from each branch in rotation, actually from the branch that happens to possess the candidate most suitable in years and character. Both, therefore, like the Malay magician hold "offices hereditary or at least confined to the members of one family."


Like the Brahmin the Malay magician and the Malay ruler have a tabu language. A king does not "walk" but "has himself carried"; he does not "bathe" but is "sprinkled like a flower"; he does not "live" but "resides"; he does not "feed" but "takes a repast"; he does not "die" but "is borne away." Of the dozen or more words constituting this vocabulary half are Malay, half Sanskrit. Shaman and ruler both have felt the influence of Hinduism.


Like the magician, the ruler has wonder-working insignia of office. The tambourine and other appurtenances of the shaman will generate an evil spirit if not bequeathed to a successor. To tread on a Malay State drum may cause death: even a Chinaman has been known to swell up and die after removing a hornet's nest from this terrific instrument. The regalia of a Malay ruler were miraculous talismans that controlled the luck of the State. Quite recently in Malacca a pretender to the chieftainship of Naning got hold of the insignia of office, refused to surrender them, and declared that possession of them gave him a good title.


In the old annual ceremony of expelling malignant spirits from a Malay State, the ruler took a leading part. And in the ritual of the now obsolete Perak court magician there are two noteworthy details. At the séance held during his last illness Sultan Yusuf was placed shrouded on the wizard's mat with the wizard's grass-switch in his hand to await, as at an ordinary séance the shaman alone awaits, the advent of the spirits invoked. Again, after the annual séance to "revive" the Perak regalia, the State magician bathed the Sultan and in his person the genies of the State, who would seem therefore to be regarded as His Highness' familiar spirits. According to an old account the State shaman of Perak was eligible for the Sultanate, and the Raja Muda, or heir to the throne, could become State shaman.


Modern man has forgotten that in appropriating buffaloes with peculiar horns, albino children, turtles' eggs and other freaks of nature, the Malay ruler started not as a grasping tyrant but as a magician, competent above all his people to face the dangers of the unusual and untried. For under paganism, Hinduism and Islam magician and raja dead and alive have been credited with supernatural powers. It is claimed for a modern Malay magician that he can remain under water for an hour! It was claimed for a bye-gone ruler of Perak that every Friday he could translate himself to Mecca and once brought back three green figs as evidence of his journey. The graves of kings and the graves of magicians have been alike the object of worship.

Orang Kelantan Melayu sebenar?

Benarkan Melayu Kelantan merupakan orang Melayu yang paling asal di negara ini berbanding dengan orang Melayu di tempat lain?

Hipotesis mengenainya mungkin berasas berdasarkan kajian pensyarah Sains Forensik di Pusat Pengajian Sains Perubatan, Univerisiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian di Kelantan, Dr. Zafarina Zainuddin.

Menurutnya, hipotesis itu juga berdasarkan kajian awal terhadap genetik Mithochondial-Ssid Deoksiribonukleik (Mithochondial-DNA) di kalangan beberapa penduduk di pedalaman Kelantan yang tidak pernah keluar dari kawasan mereka.

Bagaimanapun, katanya, hipotesis itu memerlukan kajian lebih mendalam mengenai Siapa Melayu Sebenarnya yang akan dijalankan menerusi Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan dijangka siap tiga tahun lagi.

Ketika ini, katanya, terdapat 12 etnik Melayu di negara ini termasuk mereka yang berasal dari Indonesia termasuk Jawa, Bugis, Minang, Champa dari Kemboja dan Yunan dari China.

“Bagaimanapun kajian ini bukannya untuk mengubah sejarah bahawa orang Melayu berasal dari tempat lain tetapi adalah untuk mencari fakta terbaru berdasarkan penyelidikan kita sendiri,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis penyerahan tesis hasil penyelidikannya mengenai kajian genetik dan forensik pergigian oleh seorang lagi pensyarah Sains Forensik pusat pengajian yang sama, Dr. Mohd. Fadhil Khamis kepada Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) di sini hari ini.

Tesis itu diserahkan Naib Canselor USM, Prof. Datuk Dzulkifli Abdul Razak kepada Ketua Pengarah JHEOA, Datuk Fadzil Mahamud.

Pada masa yang sama, kata Dr. Zafarina, kajian itu juga bukan mahu menidakkan status Melayu di kalangan etnik-etnik Melayu yang lain tetapi lebih kepada untuk mengetahui etnik Melayu yang mana paling awal wujud.

Dalam pada itu, penyelidikan terulung beliau dan pertama di negara ini yang memberi tumpuan kepada perbandingan genetik Mithochondial-DNA mengesahkan perbezaan antara populasi Melayu Moden dengan Melayu Proto.

Pengesahan itu yang berdasarkan tempoh masa kewujudan dan kandungan Mithochondrial-DNAsekali gus mengenepikan anggapan bahawa generasi paling awal orang Melayu yang ada pada masa kini Melayu Proto.

Pada masa yang sama, hasil penyelidikan Dr. Zafarina itu membuktikan Melayu moden berasal daripada populasi 'Mongoloid' dari selatan China atau 'Austranasian' yang berhijrah ke kawasan lain di Asia antara 6,000 hingga 8,000 tahun dahulu.

“Ia berbeza dengan populasi Melayu Proto yang wujud lebih awal iaitu kira-kira 200,000 tahun dahulu dan berasal dari Afrika,'' ujarnya.

Beliau yakin hasil kajian itu dapat digunakan dengan lebih meluas dan pihaknya berhasrat menghasilkan satu pengkalan data khusus sebagai rujukan bagi membangunkan masyarakat Orang Asli yang berjumlah kira-kira 150,000 orang di Semenanjung ketika ini.

Sementara itu, Dzulkifli berkata, kajian seumpama itu perlu ditingkatkan bagi mencari sebanyak mungkin maklumat agar menjadi hak milik negara.

CONTOH HERBA

Daun Batu Ginjal
Untuk merawat batu karang
Daun Semprai
Untuk Rawatan Penyakit Buasir
Daun Mamu
Untuk Rawatan Demam Campak
Biji Asam Jawa
Untuk Merawat Bisa
Akar Patawali
Untuk Rawatan Kencing Manis
Hempedu Bumi
Untuk Rawatan Kencing Manis
Daun Inai
Untuk Rawatan Kencing Manis
Misai Kucing
Untuk Rawatan Darah Tinggi

PETUA PENTING PERSEDIAAN BAHAN UBAT

1. Memberi salam kepada nabi Ilyas sebelum mengambil sesuatu tanaman (pokok, daun, bunga dan sebagainya) untuk buat ubat, caranya; " Assalammu'alaikum wahai nabi Ilyas, saya hendak mengambil pokok ini untuk merawat penyakit …….(sebut nama penyakit) yang di hidapi oleh …..(sebut nama pesakit)"

2. Baca Surah Al-Fatihah sebelum memetik atau memotong pokok tersebut

3. Jangan tindih bayang. Pastikan pokok tersebut tidak terlindung bayang badan kita ketika mengambilnya. (Samaada bayang cahaya matahari di waktu siang atau bayang bulan dan lampu suluh di waktu malam).

4. Ambil tumbuhan yang segar – tidak dimakan ulat, tidak terlalu tua dan tidak terlalu muda.

5. Gunakan Periuk yang dibuat daripada tanah untuk merebus bahan ubat.

6. Bila mengacau bahan ubat, pergerakan pusingan hendaklah mengikut pusingan tawaf ka'abah (anti clock wise).

JENIS-JENIS AIR UNTUK RAWATAN

Bahan asas utama untuk semua jenis rawatan ialah air. Berikut ialah senarai jenis air mengikut turutan yang paling baik;

1. Air Zam-zam (yang paling baik)

2. Air jernih biasa yang telah dibacakan Surah Yaasin oleh 40 orang atau lebih.

3. Air dari kolah di Masjid yang digunakan untuk wuduk

4. Air hujan malam Jumaat yang ditadah terus dari langit

5. Air Mineral semulajadi

6. Lain-lain air mutlak yang jernih serta suci

Sunday, April 13, 2008

10 Tempat Paling Menyeramkan di Dunia…….

Sebuah agen perjalanan bernama Shermantravel telah membuat paket perjalanan yang sangat menarik yaitu Paket Wisata Halloween. Paket ini berisi perjalanan ke tempat-tempat paling menyeramkan di dunia dan diantaranya termasuk dalam kategori 10 tempat paling menyeramkan ini :

1. Segitiga Bermuda

Mendengar Segitiga Bermuda tentu semua orang hampir mengetahui keangkeran tempat tersebut. Misteri hilangnya beberapa kapal laut dan pesawat di kawasan Segitiga Bermuda tentu membuat setiap orang tercekam. Di sana juga diyakini menjadi tempat bersemayam Setan Segitiga Bermuda. Tempat tersebut terletak di antara Miami, Bermuda dan San Juan (Puerto Rico). Cerita yang paling menarik adalah hilangnya semua skuadron pesawat pembom tahun 1945 dan hilangnya beberapa kapal besar. Anehnya, tidak satu pun mayat atau puing pesawat dan kapal ditemukan. Bahkan beberapa alat mencatat gelombang electromagnet yang ganjil di tempat tersebut. Banyak orang yang percaya bahwa tempat tersebut dijadikan markas makhluk luar angkasa.

2. Edinburgh

Kota terpendam Edinburg, selatan Bridge yang terdiri dari jaringan ruwet bawah tanah, kamar, terowong kapal , dan gang telah terbungkus dalam misteri dan intrik selama ini. Kota ini dibuka tahun 1788 tetapi hampir tidak diketahui keberadaannya, sampai tahun 1985 kota tersebut ditemukan kembali. Diyakini di tempat tersebut menjadi tempat hidup dan matinya ribuan orang bawah tanah.

3. Lizzie Borden B & B

Pembunuh Kampak yang menakutkan di sebuah rumah gaya Yunani di Masschusett sekitar 50 mil selatan Boston. Rumah tersebut dibangun tahun 1845 dan dijadikan tempat pembunuhan Abby and Andrew Borden dengan kampak oleh anak mereka sendiri, Lizzi. Namun Lizzi sendiri tidak pernah terbukti melakukan pembunuhan tersebut dan bebas dari tuduhan. Kasus tersebut juga tidak terpecahkan hingga sekarang.

4. London

Di bawah kota kuno di London terdapat kengerian. Kota tersebut dulunya diyakini menjadi saksi kekejaman dengan tulang dan darah berserakan di gang. Jalan Hantu London menjadi tempat paling menyeramkan dan menjadi tempat tur spesial yang diikuti langkah kaki berdarah sang legenda kriminal Jack Ther Ripper.

5. New York

Di jalanan kota New York telah lama menjadi tempat paling aneh. Biasanya tempat ini didatangi oleh dua juta lebih penduduk New York yang berkostum menyeramkan. Acara perayaan lainnya yang menarik untuk dikunjungi adalah perayaan hari besar ghoulish yang berisi Halloween Extravaganza dan Prosesi Setan. St John Divine yang merupakan Katedral Gothik terbesar di New York juga menarik untuk dikunjungi.

6. Roswell

Beberapa orang meyakini bahwa puing-puing pesawat yang jatuh di Roswell, New Mexico tahun 1947 merupakan pesawat alien. Dan insiden Roswell adalah satu kontroversi hingga sekarang. Upaya keras pemerintah Amerika Serikat untuk menutupi fakta, membuat banyak pihak yang yakin bahwa ada sesuatu yang sangat penting sedang disembunyikan. Banyak yang yakin bahwa Roswell adalah satu tempat bersejarah dalam fenomena tentang UFO dan “tamu-tamu dari luar angkasa”.

7. Salem

Kota Salem menyimpan cerita tragedi Salem 1692. Pada tahun tersebut banyak orang yang disiksa dan dibunuh karena dituduh sebagai penyihir meskipun tidak ada bukti. Setiap bulan Oktober, penduduk kota Salem selalu merayakan pesta hantu di beberapa tempat misteri. Salah satunya adalah Witch House, yang merupakan bangunan tertua di Salem dan merupakan rumah Jonathan Corwin, hakim yang bertanggungjawab atas meninggalnya 19 wanita di Salem.

8. Savannah

Savannah merupakan kota tua tertua di Georgia. Kota ini dipercaya mempunyai sejarah panjang terhadap kekerasan dan tragedi berdarah saat revolusi dan perang sipil. Bahkan hal tersebut juga tergambar dari bangunan penduduk di sana yang biasanya di buat beberapa sentimeter di atas tanah. Di sana pengunjung akan di ajak berpetualang di Rumah Bajak Laut yang dalam beberapa abad sangat terkenal. Selain itu Rumah Marshall 1851 yang diyakini menjadi tempat merawat korban perang sipil.

9. Hotel Stanley

Hotel ini dibangun tahun 1909 di pegunungan Colorado. Hotel tersebut terlihat sangat mengesankan dan mempunyai restoran yang sangat terkenal. Namun hotel tersebut juga menyimpan misteri. Seperti yang diyakini penduduk setempat bahwa Flora Stanley, pemilik pertamanya, sering melihat dan mendengar suara istri pertamanya yang telah lama meninggal, bahkan diyakini sering bermain piano bersama. Selain itu, pada lantai empat hotel tersebut terdapat ruangan gelap, dan dari kamar nomor 217 sering kali terlihat sebuah kepala raja.

10. Transylvania

Kota ini terkenal karena sejarah vampir. Penghisap darah tersebut diyakini pernah menguasai kota ini. Transylvania juga diyakini menjadi tempat lahirnya dunia kegelapan. Kota yang terletak di bagian barat Rumania ini menjadi rumah drakula. Kastil Bran yang merupakan kastil para drakula pada abad 14 juga menjadi tempat yang menarik untuk dikunjungi. Sekitar 20 mile dari kota Brasov, yang dibayangi Gunung Bucegi, terdapat rumah yang dulunya milik seorang pangeran Romania yang menjadi vampir.

Bagaimana, anda berminat????

Protokol Yahudi ( Zionis)

PROTOKOL-PROTOKOL ZIONIS YAHUDI

Protokol Yahudi telah dibawa ke pengetahuan umum pada tahun 1901M,
apaila seorang wanita perancis telah mencuri naskhah protokol ini
daripada seorang pemimpin tertinggi Freemasonary. Wanita tersebut telah
mencurinya diakhir muktamar rahsia (Jewish Masonic Conspiracy) yang
diadakan di Perancis. Di dalam naskhah asalnya tidak digunakan kalimah
“Yahudi” kecuali di dalam dua tempat sahaja. Ianya hanya menggunakan
perkataan “Kita” dan “Orang bukan Yahudi”. Protokol-protokol ini telah
diterjemahkan ke bahasa Arab oleh Ust Mohd Khalifah Attunisi. Di bawah
tajuk “Protokol Hukama Sohyuni”. Diterjemah dari bahasa Russia ke
English oleh Victor E.Marsden

Protokol Pertama

Cara memerintah sebaik-baiknya ialah dengan menggunakan kekerasan
dan keganasan bukan dengan perbincangan ilmiah. Hak itu terletak kepada
kekuatan. Siapa kuat, dialah berhak, kerana dalam hukum alam, kebenaran
terletak dengan kekuatan. Sesungguhnya politik tidak sesuai dengan
akhlak. Pemerintah yang berpandukan moral bukanlah ahli politik yang
bijak. Mereka yang ingin memerintah, mestilah pandai menggunakan tipu
helah dan matlamat menghalalkan cara. Minuman keras haruslah digunakan
untuk mencapai tujuan itu.

Protokol Kedua

Bantuan-bantuan yang diberikan oleh bangsa yahudi melalui agen-agen
Yahudi akan memperkuatkan kaum yahudi. Yahudi akan memerintah bangsa
lain seperti bangsa itu memerintah negaranya sendiri, tanpa disedari
bahawa mereka telah berada di bawah genggaman yahudi. Ketua pentadbir
yang dilantik untuk mengatur pentadbiran negara, mestilah terdiri
daripada orang-orang yang berjiwa budak, yang mudah diarah untuk
kepentingan Yahudi. Melalui akhbar, Yahudi menggerakkan fikiran orang
ramai serta mengambil kesempatan untuk mendapatkan emas, meskipun dari
lautan darah dan airmata. Pengorbanan adalah perlu, kerana setiap nyawa
dikalangan yahudi berharga seribu orang bukan Yahudi.

Protokol Ketiga

Yahudi akan menjadikan negara bukan Yahudi, sebagai gelanggang
pertelagahan manusia yang boleh membawa huru hara, seterusnya
menybabkan kemerosotan ekonomi. Yahudi akan berlagak sebagai penyelamat
dengan mempelawa masuk ke ‘pasukan kita’ iaitu Sosialis, komunis dan
lain-lain yang dapat memberi ruang kepada Yahudi untuk menguasai bangsa
bukan Yahudi. Dalam alam fikiran Yahudi, wajib ditanam perasaan bahawa
semua haiwan itu (bukan bangsa Yahudi) akan tidur nyenyak apabila
kenyang dengan darah. Ketika itulah senang bagi Yahudi memperhambakan
mereka.

Protokol Keempat

Bangsa Yahudi mestilah menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama
serta mengikis daripada hati orang bukan Yahudi prinsip ketuhanan dan
menggantikannya dengan perkiraan ilmu hisab serta lain-lain keperluan
kebendaan. Fikiran orang bukan Yahudi mestilah dialihkan ke arah
memikirkan soal perdagangan dan perusahaan supaya mereka tidak ada masa
untuk memikirkan soal-soal musuh mereka. Akhirnya segala kepentingan
akan jatuh ke tangan Yahudi.

Protokol Kelima

Sekiranya ada di kalangan orang bukan Yahudi cuba mengatasi bangsa
Yahudi dari segi sains, politik dan ekonomi, maka bangsa Yahudi
mestilah menyekat mereka dengan cara menimbulkan pelbagai bentuk
perselisihan sehingga wujud konflik sesama mereka. Kesannya, mereka
mengambil keputusa untuk tidak mencampuri permasalahan tersebut kerana
ianya hanya difahami oleh orang-orang yang memimpin rakyat sahaja.

Protokol Keenam

Untuk memusnahkan perusahaan bangsa bukan Yahudi, ialah dengan cara
merosakkan sumber pengeluaran dengan memupuk tabiat membuat kejahatan
dan meminum minuman keras di kalangan pekerja, serta mengambil langkah
menghapuskan orang orang terpelajar dari kalangan bangsa bukan Yahudi.
Semua bangsa bukan Yahudi mestilah dipastikan menduduki mertabat kaum
buruh yang melarat.

Protokol Ketujuh

Orang-orang Yahudi wajib menabur fitnah supaya timbul kekacauan,
pertelagahan dan permusuhan di kalangan manusia. Bila timbul
penentangan terhadap bangsa Yahudi, maka wajiblah orang Yahudi
menyambutnya dengan peperangan secara total di seluruh dunia.

Protokol Kelapan

Pemerintah Yahudi akan dikelilingi oleh segolongan besar ahli-ahli
ekonomi dan orang Yahudi sendiri akan dikelilingi oleh ribuan ahli-ahli
korporat, jutawan dan usahawan.

Protokol Kesembilan

Yahudi akan mendirikan kerajaan diktator dengan membuat dan
melaksanakan undang-undang yang tegas, iaitu undang-undang yang akan
membunuh tanpa pengampunan. Yahudi akan merosakkan moral pemuda-pemuda
bukan Yahudi dengan menanamkan teori-teori palsu dan ilmu-ilmu yang
batil.

Protokol Kesepuluh

Yahudi akan membawa masuk racun ‘Liberalisma’ ke dalam
negara-negara yang bukan Yahudi supaya menggugat kestabilan politik.
Pilihanraya diatur supaya boleh memberi kemenangan kepada
pemimpin-pemimpin yang dapat bertugas sebagai agen yahudi dalam
melaksanakan rancangan rancangan Yahudi.

Protokol Kesebelas

Bangsa Yahudi menyifatkan diri mereka sebagai serigala dan bangsa
lain sebagai kambing. Bagi mereka, Yahudi merupakan bangsa yang
terpilih dan mereka bertebaran ke atas muka bumi ini sebagai satu
rahmat. Berada di perantauan atau negara asing yang nampak sebagai
kelemahan, sebenarnya mencerminkan kekuatan yang dapat membawa bangsa
itu ke pintu kekuatan di seluruh dunia.

Protokol Kedua belas

Yahudi akan mengubah pengertian tentang kebebasan atau kemerdekaan
dengan mentafsirkan istilah itu sebagai mengamalkan apa-apa yang
diperkenalkan atau dibenarkan oleh undang-undang sahaja. Kalau bangsa
bukan Yahudi diberi permit menerbitkan sepuluh akhbaratau majalah, maka
bangsa Yahudi mesti menerbitkan 30 akhbar atau majalah. Perkara ini
amat penting kerana ia adalah alat untuk mengubah fikiran rakyat.

Protokol Ketiga belas

Bagi memastikan kejayaan usaha-usaha memonopoli dan mempercepatkan
proses keruntuhan, maka bangsa Yahudi hendaklah menghapuskan golongan
korporat dari bukan bangsa Yahudi di samping mengadakan spekulasi dan
menyebarkan projek mewah, pesta-pesta serta pelbagai bentuk hiburan
lain di kalangan bangsa bukan Yahudi kerana semua ini akan menelan
kekayaan mereka. Untuk mengalih perhatian orang bukan Yahudi daripada
memikirkan persoalan politik, maka agen Yahudi hendaklah membawa mereka
kepada kegiatan-kegiatan hiburan, olahraga, pesta-pesta, pertandingan
kesenian, kebudayaan dan lain-lain lagi.

Protokol Keempat belas

Para filosuf Yunani mestilah membincangkan kekurangan-kekurangan
serta mendedahkan keburukan agama-agama lain. Para penulis Yahudi harus
menonjolkan tulisan-tulisan pornografi iaitu mengadakan sastera yang
tidak bermakna, kotor dan keji.

Protokol Kelima belas

Apabila mendapat kekuasaan, bangsa Yahudi akan membunuh tanpa belas
kasihan terhadap setiap orang yang menentangnya. Setiap pertubuhan yang
merancang untuk menentangnya mestilah dihukum dan ahli-ahlinya dibuang
negeri. Oleh itu, mesti didirikan sebanyak-banyaknya ‘FREMASONIC LODGE’
iaitu tempat-tempat pertemuan rahsia orang orang Yahudi.

Protokol Keenam belas

Yahudi akan mendirikan universiti mengikut rancangan yang begitu
tersusun. Pensyarah-pensyarah akan mendidik dan membentuk para pemuda
supaya menjadi manusia yang patuh kepada pihak berkuasa (Yahudi).
Bagaimanapun, ajaran-ajaran mengenai undang-undang negeri dan politik
tidak akan diajar kecuali beberapa orang sahaja yang dipilih kerana
kebolehan mereka.

Protokol Ketujuh belas

Yahudi meletakkan kehakiman dalam bidang yang sempit dan terhad.
Guaman akan melahirkan orang-orang kejam, tidak berperikemanusiaan dan
mempunyai tabiat buruk untuk mencapai kemenangan bagi orang yang
dibelanya, walaupun terpaksa menghancurkan semangat keadilan dan
mengorbankan kebajikan masyarakat.

Protokol Kelapan belas

The Kings of Jews akan dikawal oleh pengawal pengawal rahsia,
kerana orang-orang yahudi tidak akan membuka pinti kepada kemungkinan
adanya perancangan untuk menentang kegiatan Yahudi

Protokol Kesembilan belas

Bangsa Yahudi akan membicarakan orang orang yang melakukan
kesalahan politik sama seperti orang yang mencuri, membunuh dan
kesalahan-kesalahan yang lain. Orang ramai akan memandang kesalahan
politik itu sebagai satu kesalahan yang hina dan timbul rasa benci
kepada mereka yang melakukannya.

Protokol Kedua puluh

Bank Antarabangsa Yahudi akan memberi pinjaman kepada bangsa bukan
Yahudi dengan kadar bunga yang tinggi. Pinjaman yang sedemikian, akan
menyebabkan pertambahan kadar hutang berlipat kali ganda. Ekonomi orang
bukan Yahudi akan lumpuh secara outomatik kesan pertambahan hutang
tersebut.

Protokol Kedua puluh Satu

Yahudi menggantikan pasaran wang dengan institusi hutang kerajaan
yang bertujuan untuk menetapkan nilai perusahaan mengikut pendapatan
kerajaan. Institusi ini akan menawarkan pasaran 500 sijil pinjaman
perusahaan dalam sehari atau membeli sebanyak itu juga. Dengan cara
inilah segala perusahaan akan bergantung kepada Yahudi.

Protokol Kedua puluh dua

Untuk sampai ketujuan yang baik iaitu kekuasaan Yahudi yang
berkuasa penuh dalam rangka meletakkan dunia dalam pemerintahannya,
kadang-kadang kekerasan akan digunakan. Di tangan Yahudilah terletaknya
pusat kekuasaan yang paling besar.

Protokol Kedua puluh tiga

Orang Yahudi wajib melatih seluruh umat manusia dalam meningkatkan
rasa segan dan malu agar mereka terbiasa dengan sifat patuh dan setia
kepada arahan Yahudi.

Protokol Kedua puluh empat

Kerajaan tidak boleh diserahkan kepada mereka yang tidak tahu selok
belok pemerintahan. Hanya mereka yang boleh menunjukkan sikap keras,
kejam dan boleh memerintah dengan tegas akan menerima teraju kerajaan
daripada pemimpin-pemimpin kita (Yahudi).

pencegahan keracunan makanan di rumah

8 tip pencegahan keracunan makanan di rumah

Basuh tangan dengan sabun setiap kali selepas menggunakan tandas dan setiap kali sebelum dan selepas mengendalikan atau menyediakan makanan. Gunakan air panas dan bersabun untuk membersihkan perkakas memasak, papan memotong dan lain-lain permukaan yang digunakan.

* Apabila membeli-belah, menyediakan atau menyimpan makanan, asingkan daging mentah, ternakan, ikan dan makanan bercangkerang daripada makanan lain bagi mengelakkan pencemaran silang.

* Masak makanan pada suhu yang selamat. Cara terbaik bagi memastikannya adalah dengan menggunakan termometer makanan. Anda boleh membunuh organisma yang boleh menjejaskan yang terdapat dalam kebanyakan makanan dengan memasak pada suhu antara 630 C hingga 740 C.

* Sejukkan atau dinginkan makanan yang mudah rosak dalam tempoh dua jam pembelian atau penyediaannya. Jika suhu bilik lebih 320 C, sejukkan makanan yang tidak tahan lama itu dalam masa sejam. Letakkan makanan di dalam pembeku jika tidak mahu memakannya dalam masa dua hari.

* Mencairbekukan makanan dengan selamat. Jangan lembutkan makanan pada suhu bilik. Cara terbaik untuk melembutkan makanan adalah dengan mencairbekukan makanan di dalam peti sejuk atau mikrogelombang. Melalukan air sejuk ke atas makanan untuk melembutkannya juga selamat.

* Buangkan sahaja makanan itu kalau anda ragu-ragu dengan cara penyediaan, penyimpanan atau hidangannya. Makanan yang dibiarkan pada suhu bilik dengan terlalu lama mungkin mengandungi bakteria atau racun yang tidak boleh dimusnahkan lagi walaupun dengan memasaknya. Jangan kecap makanan itu jika anda tidak pasti mengenai tahap keselamatan dan kebersihannya. Walaupun ia mungkin kelihatan (atau berbau) masih baik, ia mungkin tidak selamat lagi untuk dimakan.

* Berwaspadalah semasa menghidangkan makanan. Bakteria berbahaya boleh membiak dengan cepat semasa menyediakan makanan tanpa pemanasan atau penyejukan sempurna terutamanya semasa majlis luar atau bufet. Buang saki-baki makanan yang berada pada suhu bilik lebih dua jam atau dalam cuaca panas, lebih empat jam.

* Tahu bila masanya untuk mengelakkan sama sekali makanan tertentu terutamanya bagi golongan yang berisiko tinggi. Langkah lebih berhati-hati perlulah diambil oleh mereka dengan mengelakkan makanan seperti daging mentah, ikan atau makanan bercangkerang yang tidak cukup masak.

Lain-lain termasuklah telur separuh masak atau makanan yang mengandungi telur seperti doh biskut dan aiskrim buatan sendiri, ulam-ulaman mentah; jus, tuak, susu dan produk tenusu yang tidak dipasteur (dibasmi kuman), keju lembut, sapuan daging disejukkan dan beberapa lagi.

*Penjagaan sendiri


Keracunan makanan selalunya reda dengan sendiri dalam masa 48 jam. Untuk membantu diri anda berasa lebih selasa sekali gus menghalang dehidrasi dalam waktu pemulihan itu, anda boleh cuba langkah-langkah berikut:

* Biarkan perut anda rehat. Berhenti makan atau minum selama beberapa jam.

* Hisap ketulan ais atau hirup sediki air. Anda boleh juga mengambil minuman bersoda. Orang dewasa patut minum sekurang-kurangnya lapan hingga 16 gelas air setiap hari sedikit demi sedikit tetapi kerap.

* Secara beransur-ansur, makan makanan yang dikisar dan mudah hadam seperti kraker (biskut kering nipis), pisang dan nasi. Berhenti makan jika mual-mual kembali.

* Elakkan makanan dan bahan-bahan tertentu hingga anda berasa lebih baik. Antaranya produk tenusu, kafeina, nikotin dan makanan berlemak atau mempunyai perasa makanan tinggi.

* Banyakkan berehat. Kesakitan dan dehidrasi mungkin telah melemah dan memenatkan anda.